ŠPECIFIKÁCIA OLEJOV


ŠPECIFIKÁCIA - KLASIFIKÁCIA ACEA

Združenie CCMC bolo od roku 1991 nahradené Asociáciou európskych konštruktérov vozidiel - ACEA, ktorá koncom roka 1995 vydala vlastnú výkonnostnú klasifikáciu motorových olejov, ktorá sa aktualizuje každé 2 - 3 roky.


Výkonnostné triedy ACEA

Asociácia európskych konštruktérov vozidiel ACEA vydala v roku 1995 vlastné výkonové klasifikácie olejov rozdelené pre benzínové a naftové motory do dvoch základných skupín A (benzínové motory) a B (naftové motory). Čím je číslo vedľa písmena vyššie (1-5), tým je olej kvalitnejší. Napríklad z označenia oleja SAE 15W40 A3 je zrejmé, že je to olej pre moderné benzínové motory vhodný do prostredia s vonkajšími teplotami od -20 do + 45 stupňov celzia.


V súčasnosti ACEA delí oleje na tieto kategórie

  • A / B - motorové oleje pre benzínové a naftové motory osobných a ľahkých dodávkových vozidiel

  • C - motorové oleje pre benzínové a naftové motory, oleje kompatibilné s katalyzátormi

  • E - oleje pre dieselové motory ťažkých nákladných automobilov


Oleje pre benzínové a dieselové motory osobných automobilov

  • A1 / B1 - motorové oleje ľahko bežné určené pre benzínové a naftové motory osobných automobilov a ľahké dodávkové automobily. Tieto oleje nemusia byť vhodné pre všetky typy motorov

  • A3 / B3 - motorové oleje pre vysokovýkonné motory, pre predĺžené výmenné intervaly

  • A3 / B4 - motorové oleje pre vysokovýkonné motory s priamym vstrekovaním

  • A5 / B5 - motorové nízko viskózne oleje pre predĺžené výmenné intervaly. Tieto oleje nemusia byť vhodné pre všetky typy motorov.


Oleje pre automobily so systémom dodatkové spracovanie výfukových plynov

  • C1 - motorové oleje pre vozidlá s DBF a TWC. Vhodné pre vysokovýkonné benzínové a naftové motory osobných a ľahkých dodávkových vozidiel. Low SARS oleje s HTHS viskozitou vyššou ako 2.9 mPa.s. Umožňujú predĺžiť životnosť DBF a TWC, prinášajú úsporu paliva. Tieto oleje nemusia byť vhodné pre všetky typy automobilov.

  • C2 - motorové oleje pre vozidlá s DBF a TWC. Vhodné pre vysokovýkonné benzínové a naftové motory osobných a ľahkých dodávkových vozidiel. Oleje prinášajú úsporu paliva. Tieto oleje nemusia byť vhodné pre všetky typy automobilov.

  • C3 - motorové oleje pre vozidlá s DBF a TWC. Vhodné pre vysokovýkonné benzínové a naftové motory osobných a ľahkých dodávkových vozidiel. Umožňujú predĺžiť životnosť DBF a TWC. Tieto oleje nemusia byť vhodné pre všetky typy automobilov.

  • C4 - motorové oleje pre vozidlá s DBF a TWC. Vhodné pre vysokovýkonné benzínové a naftové motory osobných a ľahkých dodávkových vozidiel. Low SARS oleje s HTHS viskozitou vyššou ako 3.5 mPa.s. Umožňujú predĺžiť životnosť DBF a TWC, prinášajú úsporu paliva. Tieto oleje nemusia byť vhodné pre všetky typy automobilov.


Oleje pre ťažké nákladné automobily

  • E2-96 (5.vydanie) - oleje pre všeobecné použitie pre nepreplňované a preplňované dieselové motory ťažkých nákladných vozidiel so štandardnými výmennými intervalmi.

  • E4-07 - oleje pre vysoko zaťažené vznetové motory spĺňajúce emisné predpisy Euro I až IV, pracujúce za sťažených podmienok. Významné predĺženie výmenných intervalov. Oleje sú vhodné pre motory bez BDF a tiež pre motory s EGR a motory vybavené systémom SCR Nox.

  • E6-04 (2.vydanie) - oleje pre vysoko zaťažené vznetové motory spĺňajúce emisné predpisy Euro I až IV, pracujúce za sťažených podmienok. Významné predĺženie výmenných intervalov. Oleje sú vhodné pre motory vybavené systémom EGR, DPF, alebo aj bez DPF a pre motory so systémom SCR NOx. Sú zvlášť odporúčané pre motory s DPF a sú konštruované pre palivá s nízkym obsahom síry (max. 50Ppm).

  • E7-04 (2.vydanie)-oleje pre vysoko zaťažené vznetové motory spĺňajúce emisné predpisy Euro I až IV, pracujúce za sťažených podmienok. Vhodné pre výmenných intervalov. Oleje sú vhodné pre motory bez DPF a iné motory so systémom EGR a SCR Nox.



ŠPECIFIKÁCIA - KLASIFIKÁCIA API

Táto norma delí motorové oleje podľa typu motora na benzínové / zážihové / označené písmenom S - Service a naftové / vznetové / označené písmenom C - Commercial. Výkonový stupeň je vyjadrený pre daný typ motora ďalším písmenom ako je napr A, teda SA alebo CA. čím je druhé písmeno ďalej v abecede, tým je olej kvalitnejší. Pri označeniach platí, že ak je prvé písmeno S, olej je predovšetkým pre benzínové motory, ak je uvedené C, olej je pre naftové motory.


V súčasnosti API rozdeľuje oleja na tieto kategórie

  • SL / CF - motorové oleje prioritne pre benzínové motory, použiteľný aj pre naftové motory

  • CE / SG - motorové oleje prioritne pre naftové motory, použiteľný aj pre benzínové motory

Klasifikácia API odráža vývoj mazív na americkom kontinente, preto pri vyšších triedach plne nevyhovuje podmienkam pre európske motory (americké a európske motory sú konštrukčne, objemovo a výkonovo odlišné, čo sa okrem iného prejavuje aj v odlišných nárokoch na obsah prísad tvoriacich pri spaľovaní popol).


Dnes používané výkonnostné triedy API


API pre benzínové motory

  • SE (od r. 1972) - oleje pre mimoriadne veľké namáhanie, spĺňajúce požiadavky výrobcov motorov vyrobených od roku 1971 do roku 1979

  • SF (od r. 1980) - oleje pre mimoriadne veľké zaťaženie motorov vyrobených medzi rokmi 1980 až 1989, oproti SE vylepšené proti oterovej vlastnosti, oxidačná stabilita a ochrana proti tvorbe usadenín

  • SG (od r. 1989) - oleje pre motory vyrobené po roku 1989, spĺňajúce najprísnejšie požiadavky na minimalizáciu opotrebovania a zníženie tvorby kalov

  • SH (od r. 1993) - vlastnosti ako SG, testované podľa najnáročnejšieho skúšobného protokolu CMA (CMA = Chemical Manufacturers Association)

  • SJ (od r. 1997) - oleje pre zážihové motory vyznačujúce sa doteraz najvyššou kvalitou, zohľadňujú najprísnejšie emisné limity a nároky na úsporu paliva

  • SL (od r. 2001) - použiteľné vo všetkých vozidlách vybavených americkými benzínovými motormi

  • SM (od r. 2004) - Stabilné oleje pre súčasné motory s vynikajúcou odolnosťou proti oxidácii a ochrannú proti tvorbe usadenín a opotrebenie. Niektoré oleje (nízkoviskózna) umožňujú úsporu paliva, majú znížený obsah fosforu a síry a predlžujú životnosť DPF.


API pre dieselové motory nákladných automobilov

Táto špecifikácia pre dieselové motory nezahŕňa testy pre dieselové motory osobných automobilov a preto API C nemôže byť považované za oleja vhodné pre európske osobné automobily. Iba oleja kategórie ACEA "B" sú vhodné pre tento druh automobilov.

  • F (od r. 1994) - oleje pre motory s nepriamym vstrekovaním, a iné motory, vrátane tých ktoré spaľujú palivo s obsahom síry nad 0,5%. Vhodné pre motory strojov mimo dopravu

  • CF-2 - oleje pre dvojtaktné motory vyžadujúce účinnú kontrolu oteru a tvorby usadenín

  • CF-4 - oleje pre štvortaktné motory ťažkých nákladných áut pracujúce s najvyšším stupňom preplňovania v najnáročnejších podmienkach, najmä pre ťažké ťahače v diaľničnej prevádzke (pre modely od r. 1990)

  • CG-4 (od r. 1994) - oleje pre štvortaktné vysoko otáčkové motory áut pracujúce v najnáročnejších cestných i terénnych podmienkach

  • CH-4 (od r. 1998) - oleje pre štvortaktné motory pracujúce pri sťažených podmienkach a spaľujúce palivo s obsahom síry nižším ako 0,5%

  • CI-4 (od r. 2002) - ako CH-4, pre motory spĺňajúce emisné limity roku 2004, vhodné pre motory s recirkuláciou výfukových plynov (EGR)

  • CJ-4 (od r. 2006) - vynikajúca ochrana proti opotrebeniu a zahustenie sadzami a vynikajúca čistota piestu. Pre motory spaľujúce palivá pod 0,05% síry a vyhovujúce emisným limitom z r.2007 pri použití filtra pevných častíc (DPF)



FIREMNÉ NORMY VÝROBCOV AUTOMOBILOV A MOTOROV

Mnohí výrobcovia automobilov a motorov požadujú od motorových olejov splnenie dodatočných požiadaviek, ktoré nie sú zahrnuté v metodike testov API alebo ACEA (zahrnutá je napr. Kompatibilita s tesniacimi materiálmi a pod.). V kategórii osobných automobilov sa najčastejšie uvádzajú normy VW / AUDI, BMW a PORSCHE, v kategórii úžitkových vozidiel zasa normy MERCEDES BENZ (MB), MAN a VOLVO.


Predpisy vybraných výrobcov osobných automobilov


Špecifikácie výrobcu automobilov Volkswagen Group

  • VW 500.00 - motorový olej šetriaci palivo, pre benzínové motory vyrobené pred r.2000

  • VW 501.01 - motorový olej pre benzínové motory vyrobené pred r.2000

  • VW 502.00 - motorový olej pre nepreplňované benzínové motory

  • VW 503.00 - motorový olej šetriaci palivo s dlhými intervalmi výmeny - 30 000 km - pre benzínové motory, Viskozitná trieda SAE 0W-30

  • VW 503.01 - motorový olej pre predĺžený výmenný interval. Olej vhodný pre preplňované motory Audi TT 1.8 Turbo a S3 1.8 Turbo

  • VW 504.00 - motorový olej s variabilným výmenným intervalom pre preplňované aj nepreplňované benzínové motory, vybavené trojcestným katalyzátorom

  • VW 505.00 - motorový olej pre preplňované dieselové motory VW TDI starších konštrukcií

  • VW 505.01 - motorový olej pre preplňované aj nepreplňované dieselové motory osobných automobilov vrátane motorov Pumpe Düse

  • VW 506.00 - motorový olej pre predĺžený výmenný interval - V6 TDI: 30 000 km, štvorvalcový TDI: 50 000km - palivo šetriace motorový olej, SAE 0W-30 motorový olej pre novú generáciu dieselových motorov

  • VW 506.01 - motorový olej pre predĺžený výmenný interval pre motory VW PD TDI. Spĺňa požiadavky špecifikácií VW 503.00 a 503.01

  • VW 507.00 - motorový olej pre variabilné výmenný interval (až do 50 000 km) vhodný pre motory VW PD TDI a dieselové motory vybavené systémom common-rail


Špecifikácie výrobcu automobilov Mercedes Benz

  • MB 229.1 - motorový olej určený pre vysokovýkonné motory v normálnom i zhoršené prevádzky v bežnom režime výmeny.

  • MB 229.3 - motorový olej s vysokou oxidačnou stabilitou určenú pre vysokovýkonné motory v normálnom i zhoršené prevádzky. U vznetových motorov určený pre systémy s priamym vstrekovaním paliva. Umožňujú predĺženou servisné dobu a úsporu paliva.

  • MB 229.31 - motorový olej vysokej výkonnosti kompatibilná s časticovými filtrami (DPF). Predlžuje životnosť DPF a trojcestných katalyzátorov. Oleje majú stredne nízky obsah fosforum síry a kovov.

  • MB 229.5 - motorový olej s výkonnosťou prevyšujúce A3/B4. Umožňujú predĺženie výmenných intervalov a úsporu paliva.

  • MB 229.51 - motorový olej s výkonnosťou presahujúcou C3 m kompatibilné s časticovým filtrom DPF. Predlžuje životnosť DPF a trojcestných katalyzátorov. Oleje majú stredne nízky obsah fosforu, síry a kovov.


Špecifikácie výrobcu automobilov BMW

  • BMW Longlife-Oil - motorové oleje s dlhým výmenným intervalom pre všetky motory BMV vyrábané v súčasnej dobe


Predpisy vybraných výrobcov nákladných automobilov


Špecifikácie výrobcu automobilov Mercedes Benz

  • MB 228.5 - stabilný olej pre globálne použitie, zaisťuje vynikajúcu čistotu piestu a ochranu proti opotrebeniu. Vhodné pre motory spĺňajúce emisné limity Euro I až Euro IV a pracujúci v zhoršenej prevádzke av režime predĺžených servisných intervaloch. Vhodné pre motory s redukčným systémom NOx (SCR).

  • MB 228.51 - stabilný olej zaisťujúci vynikajúcu čistotu piestu, ochranu proti opotrebeniu nad rámec požiadavky E6. Vhodný pre motory spĺňajúce najnovšie emisné limity Euro a pracujúci v zhoršenej prevádzke av režime predĺžených servisných intervalov, motory používajúce časticové filtre (PDF) a spaľujúce palivo do 50 ppm síry. Oplechovaním majú stredne nízky obsah fosforu, síry a kovov.


Špecifikácie výrobcu automobilov Man

  • MAN M 3275 - stabilný olej pre vysokovýkonné motory pracujúce v zhoršenej prevádzke, umožňujúca predĺženie servisných intervaloch.

  • MAN M 3277 - stabilný olej zaisťujúci vynikajúcu čistotu.

  • MAN M 3477 - stabilný olej zaisťujúci vynikajúcu ochranu proti opotrebeniu pracujúci v zhoršenej prevádzke av režime predĺžených servisných intervalov. Vhodné pre motory s recirkuláciou výfukových plynov EGR vybavených časticovými filtrami (DPF). Oleje majú stredne nízky obsah fosforu, síry a kovov.


Špecifikácie výrobcu automobilov Volvo

  • VDS - motorový olej pre nepreplňované a preplňované veľkoobjemové vznetové motory av normálnej aj zhoršenej prevádzky.

  • VDS 2 - motorový olej pre veľkoobjemové vznetové motory v normálnom i zhoršené prevádzke v režime predĺžených servisných intervaloch. Vhodné pre motory spĺňajúce limity Euro I až Euro IV

  • VDS 3 - motorový olej zabezpečujúci vynikajúcu čistotu piestov, ochranu proti opotrebeniu a zahustenie sadzami. Vhodné pre motory spĺňajúce emisné limity Euro I až IV pracujúci v zhoršenej prevádzke av režime predĺžených servisných intervalov. Vhodné pre motory s redukčným systémom Nox.


Špecifikácie výrobcu automobilov Scania

  • LDF - motorový olej pre dlhý výmenný interval pre motory Euro I, II, III

V tejto kategórii nie sú žiadne produkty.

qq
Brand4
Brand
Brand2
xx
Brand6
Brand7
Brand5
ww
Brand3
Brand1
bosch